Bmw E46 etulokasuojan vaihto ja maalaus.
Teen näyttötyönäni bmw:n etulokasuojan vaihdon ja maalauksen. Työ tuli minulle asiakastyönä ja se toteutetiin asiakkaan toiveiden mukaisesti.
![]() |
Kuvassa auto saapumis hetkellä. |
![]() | |
Kuvassa näkyy vanhan lokasuojan ruoste vaurioita. |
Kyllähän tästä olisi vielä lokasuojan saanut, mutta asiakkaan toiveiden mukaisesti vaihdan uuden ja maalaan sen auton väriseksi. Näin lokasuoja saavuttaa pidemmän käyttöiän.
Kuvassa irroitustyö on alkanut. Etuvilkku oli kiinni vain painettavalla pikakiinnityksellä, joten se aukesi helposti ruuvimeisseliä käyttäen.
Lokasuoja oli kiinni yhdeksällä torx-ruuvilla, jotka lähti näppärästi auki asiaan kuuluvilla työkaluilla. Työkaluina käytin torx-avaimia.
Lokasuoja irroitettu. poistin sisälokasuojan takaa ylimääräiset liat ja hiekat, jonka jälkeen lakaisin lattian.
Uusi lokasuoja oli tarvike mallinen, joten testasin istuvuuden ennen projektin etenemistä. Tällä kertaa lokasuoja istui vain muutaman kiinnikkeen hienosäädöllä hyvin paikalleen. (Uuden osan sovittaminen kannattaa aina tehdä ennen maalaustöiden aloittamista.)
Uusi lokasuoja uudelleen irti ja ei muuta kuin hiomaan! Ennen hiontaa kannattaa tarkistaa huolellisesti, ettei lokasuojassa ole lommoja, lommot ja muut virheet ovat helpompi huomata ennen kuin lokasuoja on hiottu tehdas pohjamaaleista. Hion tehdas pohjamaalin pois, koska on tarkoitus saada lokasuojasta pidempi ikäinen käyttämällä pohjamaalina kaksi komponenttista epoksi pohjamaalia, jolla on enemmän korroosion esto ominaisuuksia kuin tavallisella tehdas pohjamaalilla.
Kuvassa 3m epäkeskohiomakone ja 500p karkeuksista hiomapaperia. Kone toimii paineilmalla ja tässä mallissa on hiomapaperille tarra kiinnitys, jolla hiomapaperi pysyy kiinni koneessa.
Käytin hioessa edellisen kuvan Epäkeskohiomakonetta ja 500p karkeuksista hiomapaperia. Hioin myös käsin kohdat joihin koneella ei pääse. Puhdistin lokasuojan ennen pohjamaalausta, paineilmalla, silikoninpoistoaineella ja tahmaliinalla.
Tässä kuvassa pohjamaali, kovete ja ohenne jota käytin.
Temacoat gpl-s primer (epoksi maali),
Hardener 008 5600 (kovete),
1031 epoxy (ohenne).
Sekoitus-suhde 1:4.
Tässä kuvassa ruisku, jota käytin epoxia ruiskuttaessa.
SATA jet 3000b HVLP, 1,4 suuttimella.
Lokasuoja pohjamaalattuna epoxilla.
Ja takapuolelta...
![]() |
Seuraavaksi maalasin hiomavärin. |
Hiomavärin kuivumisen jälkeen vesihioin lokasuojan 800p karkeuksisella vesihiomapaperilla.
seuraavaksi suojasin lokasuojan pintapuolen, taka osan massausta varten.
![]() |
|
Lokasuoja massattu takapuolelta. Käytin massaukseen massaruiskua ja Soudal merkkistä alustansuojamassaa. Massaus auttaa korroosion estossa. |
Seuraavaksi lähdin hakemaan maalia hämeenlinnan pintaväriin, koska työskentelemässäni maalaamossa ei ole mahdollista itse sekoittaa värejä. Asioin aina samassa liikkeessä hankkiessani maaleja, ja maalaamon muita tarvikkeita. Pintavärin henkilökunta on tullut tutuksi vuosien varrella, niinpä sain luvan osallistua värin tekemiseen ja ottaa kuvia liikkeessä. Kuvassa värikamera jolla kuvataan vanhasta lokasuojasta tietoja väristä. projektia vaikeutti se, että kyseinen auto on ylimaalattu uudella värillä, joten värikoodia ei ollut saatavilla tyyppi kilvestä, mutta onneksi auton nykyinen omistaja tiesi kuitenkin maalin nimen jolla auto oli uudestaan maalattu (lemansblau bmw)
![]() |
Teimme ensin testiksi tipan väriä, koska variaatioita löytyi kaksi samasta maalin nimestä. Vertasimme maali tippaa vanhan lokasuojan väriin kastamalla maalinsekoitustikku maaliin ja eri valoja käyttäen totesimme valitsemamme variaation olevan oikea. Ostin myös lakan, kovettimen ja ohenteet pintaväristä.
Tässä vielä kuvat tuotteista jotka mukaani haalin!
Tässä kuvassa olen ruiskuttanut ensimmäisen kerroksen metallihohto massaa, ennen massaamista lokasuoja on puhdistettu silikoninpoistoaineella ja tahmaliinalla. Ennen maalausta myös maalaamon lattia on imuroitu, sekä seinät ja lattia pesty vedellä. (Maalaamossamme on seinäimuri, joten seinät ja lattiat kannattaa aina pestä ennen pintamaalia, ettei pölyä tai muita epäpuhtauksia pääsisi maalattavalle pinnalle.)
Tässä kuvassa lokasuoja on saanut kaksi kerrosta metallihohtomassaa ja kuivunut n. 20 minuuttia ja on valmis lakattavaksi. Käytin maalauksessa samaa ruiskua kun epoksi maalin ruiskutuksessa. (Ruiskun kuva ja tiedot Ylenpänä)
Tässä kuvassa lokasuoja on lakattu, pinta onnistui erittäin hyvin, joten kiillotuksen tarvetta ei ole. Käytin Ruiskutuksessa AZ3 HTE2 Rp ruiskua, 1,3 suuttimella. Ja Lakkana: Spies Hecker 2K-Kirkaslakkaa.
Tässä kuvassa lokasuojan kasaus ja kohdistus on aloitettu, myös kyljen suuntavalo on kytketty. Vielä sisälokasuoja, etusuuntavalo ja rengas takaisin paikoilleen ja puhelu asiakkaalle, että auto on noudettavissa.
Valmis!
Mietteitä: Projekti onnistui mielestäni erinomaisesti, vaikka jännitinkin näyttön antamista jonkin verran. Näyttöäni kuvattiin videolle kun ruiskutin metallihohto massaa keskiviikkona 07.10.2015. Projektin aikana käytin suojautumiseen turvakenkiä, aktiivihiilimaskia, haalareita ja kumihanskoja. Asiakas oli lopputulokseen hyvin tyytyväinen ja oli jo puhetta seuraavasta maalauksesta samaan autoon..
































Lopputulos on erittäin siisti. Turhaa jännitit näytön antamista! Toivottavasti sait myös projektiksi maalata asiakkaan seuraavankin auton. Onko sinulla kokemusta märkämaalauksesta? Olen miettinyt kuorma-auton hytin maalaamista. Ammattilainen on vain etsinnässä.
VastaaPoistahttps://www.tarvaspinnoite.fi/markamaalaus
Siistin näköinen menopeli, ja hieno maali! Minulla olisi haaveissa maalata Volvoni. Se on punainen väriltään, ja aurinko tietysti on haalistanut väriä. Täytyy vaan ottaa vielä selvää automaaleista, ja miettiä onko se projekti mihin maallikkona kannattaa minun edes ryhtyä.
VastaaPoistahttps://www.maalibaari.fi/